Het Blog

Hieronder vind je mijn zogenaamde Web Log. Een soort van Logboek. Je vindt hier mijn rijmen en dichten, denken en biechten, van vroeger en nu.
Het lange verslag van de zoektocht naar dat ene wat we allemaal zoeken. "To Blog is the foundation of all Knowladge.."

07 juni, 2012

Het spijt me meneer, maar dat valt buiten mijn budget

.. of "neemt u mij niet kwalijk maar die Bio producten zijn te duur".af en toe sus ik mijn geweten en koop Fair-trade bananen. Helaas, wat Bio betreft moet ik passen. Is er dan uiteindelijk toch een klasse verschil of doen Bio fanaten het anders en moet je je leven 100% om gooien om dit te doen. Dat kan dan niets anders betekenen dan dat je je dingen gaat ontzeggen als alcohol en af en toe eens lekker eten. Geen smartphone of tablet.. Smaakloze thee en yoga uit een boekje. Uiteindelijk lijkt het mij ideale manier om te vermageren maar als ik merk dat ook de kinderen hierdoor van alles ontzegd worden want die worden natuurlijk ook meegesleurd in dit Utopische leven van "een duur leven voor een duurzaam leven". Ok, ik overdrijf misschien een beetje maar soms is dat nodig om bepaalde elementen binnen een visie duidelijk te maken aan fanatici. Luister, je kan heel veel Bio producten kopen maar ze zijn daarom niet gezonder. We kunnen in elk geval stellen dat alle producten van Belgisch kweek gezond zijn en dat de hierop gebruikte sproeimiddelen, geen gezondheidsrisico inhouden dan enkel voor de kleine beestjes dan. Laat het ons over de Vlaamse patat hebben. Dat ding kan zonder enig sproeimiddel op hele kleine schaal gekweekt worden. Het risico op de plaag is echter heel groot en geloof mij, die geplaagde patat vreet ook jij niet op. Uiteindelijk heb je dus een dusdanig klein aanbod van Biopatatten dat de vraag tegenover het aanbod voor een stad als Dendermonde ongeveer 1/10 zou zijn in het meest gunstige geval. Je kan natuurlijk je aardappelen niet tien keer duurder gaan verkopen, maar wel een pak duurder. Feit is dat 9/10 Dendermondenaren geen Bio patatten gaan kunnen kopen en niet om dat ze te duur zijn maar gewoon omdat ze niet voorhanden zijn. Invoeren vanuit het buitenland dan maar? Ja maar niet vanuit een rijk land want die hebben het zelfde probleem, geen overschot. Lage loon landen dan maar, en potverdikke? Zie ik mij hier zelf tot de conclusie komen dat je ofwel moet kiezen voor Bio, ofwel voor Fair-trade?
Je zoekt het zelf maar uit. Ik behoor tot dat selecte gezelschap van Bourgondiërs dat door de eeuwen heen steeds belegerd en bestolen werd door vreemde natiën en dan weer Hollander, Fransman, Duits en nu dus Vlaming wordt genoemd en die nog steeds wordt bestolen, nu door zijn eigen staat, en de Bioboer..



Geen opmerkingen: